Co to jest trawienie i chromianowanie aluminium?

Najkrótsza odpowiedź na pytanie postawione w temacie to: przygotowanie powierzchni. Jednak samo zagadnienie jest głębsze i nie da się udzielić odpowiedzi w pełni poprawnej bez należytego wyjaśnienia tak trawienia aluminium, jak i chromianowania. Zapraszamy do lektury artykułu, który przybliży oba procesy.

Czym jest trawienie aluminium?

Aluminium jest dosyć wrażliwym materiałem. Ze względu na swoje właściwości ma to do siebie, że w wyniku kontaktu z tlenem pokrywa się warstwą substancji chemicznych powstających w wyniku tej interakcji – tlenków. Po utworzeniu takiej „tarczy” rzeczywiście glin nie utlenia się dalej – ale też utrudnia przyczepność lakierów. Dlatego właśnie potrzebne jest odpowiednie przygotowanie powierzchni – trawienie aluminium. Polega ono na wytrawieniu przygotowywanej do malowania powierzchni silnymi kwasami. To daje w efekcie nie tylko usunięcie warstwy tlenków, ale także nadanie jest swego rodzaju chropowatości, porowatości, co jest dodatkowym atutem pod względem przyczepności lakierów. Tak przygotowana powierzchnia nadaje się na przykład pod lakierowanie proszkowe, którą obok trawienia także oferujemy w naszej firmie, ale przed tym warto powiedzieć kilka słów o chromianowaniu aluminium (również dostępne w naszej ofercie).

Czym jest chromianowanie aluminium?

Jak już zostało wspomniane, aluminium przed jakąkolwiek dalszą interakcją wymaga przygotowania i zabezpieczenia. Chromianowanie aluminium to jedna z metod zabezpieczania go. Polega na pasywacji w roztworach opartych na chromie. W efekcie uzyskać można poprawne zabezpieczenie antykorozyjne, i podobnie do trawienia, opcję przygotowania na pokrycie warstwą farby czy też lakieru. Chromianowanie możliwe jest różnymi roztworami, poszczególnie produkty dają nieco odmienne efekty. Niemniej wszystkie działają podobnie – tworzą tzw. powłokę konwersyjną, która poprawi przyczepność lakierów, klejów, uszczelniaczy i oczywiście uodporni na korozję. Zaletą chromianowania jest zminimalizowanie podpełzania korozji w miejscach, w których farba lub też warstwa lakieru uległy uszkodzeniu.